Οι κανόνες σύνθεσης στην φωτογραφία στηρίζονται στο γεγονός ότι το ανθρώπινο μάτι εκ του φυσικού του όταν παρατηρεί μια εικόνα επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα σημεία της για να βγάλει ένα γρήγορο πρώτο συμπέρασμα αρεσκείας ή όχι βασισμένο στην αρμονία που την διέπει. Παρακάτω σε αυτό το μέρος θα δούμε και θα αναλύσουμε μερικούς από τους γνωστότερους κανόνες.
Ο Κανόνας των Τρίτων
Ο Κανόνας των Τρίτων (Rule of Thirds) είναι ο πιο διαδεδομένος κανόνας και αυτό οφείλεται στην απλότητα του μιας και τα σημεία ενδιαφέροντος του μπορούμε να τα εντοπίσουμε εύκολα τραβώντας απλά τέσσερις νοητές γραμμές (δύο οριζόντιες και δύο κάθετες) στο κάδρο μας έτσι ώστε να το χωρίσουμε σε εννέα ίσα μέρη. Στα σημεία που εφάπτονται οι τέσσερις αυτές γραμμές ή κοντά σε αυτά πρέπει στην ουσία να βρίσκονται τα σημεία ενδιαφέροντος της εικόνας μας. Επίσης οι νοητές γραμμές μας βοηθάνε για να χωρίσουμε αρμονικά τα στοιχεία του κάδρου μας. Την εφαρμογή του την πετυχαίνουμε είτε κατά την διάρκεια λήψης της φωτογραφίας μας καδράροντας το θέμα με βάση το κανόνα είτε μετά στην επεξεργασία της στον υπολογιστή κροπάροντας την ανάλογα.
Παρακάτω ακολουθούν παραδείγματα του συγκεκριμένου κανόνα:
Σε αυτό το παράδειγμα το θέμα της φωτογραφίας μας βρίσκεται σε περισσότερα από ένα σημείο που τέμνονται οι γραμμές μας αλλά ταυτόχρονα και πάνω τους.
Παράδειγμα 02
Σε αυτό το παράδειγμα το θέμα της φωτογραφίας μας βρίσκεται σε ένα σημείο που τέμνονται οι γραμμές μας αλλά ταυτόχρονα ο πάνω άξονας χωρίζει αρμονικά τον ουρανό από το υπόλοιπο θέμα μας.
Ο Κανόνας της Χρυσής Τομής (Golden Ratio) είναι ο πιο πολύπλοκος από τους τρεις κανόνες και ίσως αυτός που ενστικτωδώς χρησιμοποιείται λιγότερο λόγω της πολυπλοκότητας του. Σύμφωνα με αυτόν τα σημεία ενδιαφέροντος στην εικόνα μας βρίσκονται στα ⅜ και ⅝ από τις άκρες της. Αυτά τα βρίσκουμε χωρίζοντας την φωτογραφία μας σε οκτώ (8) ισομεγέθη στήλες οριζοντίως αλλά και καθέτως Όπως και με τον προηγούμενο κανόνα αυτό το πετυχαίνουμε είτε κατά την διάρκεια λήψης της φωτογραφίας μας καδράροντας το θέμα με βάση το κανόνα είτε μετά στην επεξεργασία της στον υπολογιστή κροπάροντας την ανάλογα.
Παρακάτω ακολουθούν παραδείγματα του συγκεκριμένου κανόνα.
Παράδειγμα 01
Σε αυτό το παράδειγμα το θέμα της φωτογραφίας μας βρίσκεται στα δύο κάτω σημεία που τέμνονται οι γραμμές μας.
Ο Κανόνας της Διαγώνιου (Diagonal Rule) χρησιμοποιείτε για να δείξουμε την προοπτική και το βάθος μιας φωτογραφίας αλλά και να της δώσουμε μια δυναμικότητα σε αντίθεση με μια άλλη που δεν εφαρμόζει τον συγκεκριμένο κανόνα. Αυτό πετυχαίνετε χωρίζοντας την φωτογραφία μας σε έξι (6) ισομεγέθη στήλες οριζοντίως αλλά και καθέτως, στην συνέχεια ενώνουμε τις δύο απέναντι γωνίες καθώς και τα διαγώνια απέναντι σημεία που δημιουργούνται από τα σημεία των στηλών μας που χωρίζουν την φωτογραφία μας στα έξι (6) ίσα μέρη. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια διαγώνιος πάνω στην οποία πρέπει να βρίσκονται τα σημεία ενδιαφέροντος μας. Όπως και με τον προηγούμενο κανόνα αυτό το πετυχαίνουμε είτε κατά την διάρκεια λήψης της φωτογραφίας μας καδράροντας το θέμα με βάση το κανόνα είτε μετά στην επεξεργασία της στον υπολογιστή κροπάροντας την ανάλογα.
Παρακάτω ακολουθούν παραδείγματα του συγκεκριμένου κανόνα: